Sanitair

Sanitair bestaat uit alle voorzieningen in een badkamer en toilet. Onderstaand leest u de veelgestelde vragen met antwoorden over sanitair.

Veel gevraagd over Sanitair

Ik heb lekkage in of aan de woning. Wat kan ik doen?

U kunt contact met ons opnemen via e-mailadres: info@groenwest.nl, via telefoonnummer: 088-0129000 of via WhatsApp.. Wij verbinden u door naar het uitvoerende bedrijf. U kunt dan direct een afspraak inplannen.

Voor ons is belangrijk om te weten of het een daklekkage betreft, lekkage door een verstopping of door een overig probleem. Wij kunnen dan de juiste instantie inschakelen.

Mijn kraan lekt of is stuk. Kunt u mij helpen?

Alle waterkranen die in de woning aanwezig zijn en die lekken, moet u zelf repareren door bijvoorbeeld het kraanleertje te vervangen. In de video hieronder wordt uigelegd hoe u dit kunt doen.

https://www.youtube.com/embed/jHCKjZl7xMs

Bent u lid bent van het Serviceabonnement? Dan kunnen wij dit voor u uitvoeren.

Tegenwoordig worden ook veel kranen toegepast met een keramische schijf. Deze kunt u zelf niet vervangen. Het voordeel is wel dat het leertje niet versleten kan raken door lekkage. Wat er wel kan gebeuren is dat de schijf kan barsten. Dit komt doordat de kraan te strak wordt dichtgedraaid. Heeft een kraan met een keramische schijf en lek deze. Probeer dan de kraan een paar keer snel open en dicht te draaien (er kan vuil op de schijf zitten waardoor deze niet goed afsluit). Blijft de kraan lekken? Neem dan contact op met ons KCC dan sturen zij onze onderhoudsaannemer bij u langs.

Als de kraan zelf stuk is , dan komt de aannemer van GroenWest beoordelen of de kraan door hem wordt vervangen.

Let op: als u zelf een kraan heeft geplaatst (denk bijvoorbeeld aan een buitenkraan of een thermostaatkraan), dan is de kraan in uw eigen bezit en zult u deze in alle gevallen zelf moeten (laten) repareren.

Meer informatie kunt u lezen in de Brochure serviceabonnement. Om u aan te melden voor het Serviceabonnement kunt u gebruik maken van de volgende link: Aanvraagformulier Glasfonds en/of Serviceabonnement.

Kan GroenWest een reparatie aan mijn toilet doen?

Bij de onderstaande storingen kunnen wij opdracht geven aan de aannemer om het te verhelpen. Neemt u hiervoor contact met ons op via Indienen Reparatieverzoek.

  • Ontstopping van de afvoer;
  • Het vervangen van kranen (na beoordeling van GroenWest).

Wanneer u een serviceabonnement heeft afgesloten, dan kunnen wij opdracht geven aan de aannemer om de volgende reparaties uit te voeren. Als u geen serviceabonnement heeft, dan dient u zelf de reparatie uit te (laten) voeren en de kosten hiervan te betalen.

  • De stortbak blijft (langzaam) doorlopen;
  • Repareren of vervangen van onderdelen van closetpot en reservoir, zoals manchet / sok (aansluiting op de afvoer), afdichtingsringen, vlotter en drijver;
  • Repareren van kranen en kraanuitlopen en het vervangen van kraanleertjes en afsluitringen.
    Als het kraantje lekt, sluit u de kraan dan af. Als er dan nog water lekt, dan zit er een lek in de leiding. Dit wordt op kosten van GroenWest gerepareerd. Als het niet meer lekt, dan zit het lek in de stortbak. Als u een serviceabonnement heeft, dan repareren wij dit. Als u geen serviceabonnement heeft, dan zult u het zelf moeten (laten) repareren.

Let op, onderstaande is altijd voor uw eigen kosten:

  • vervangen, repareren en/of vastzetten van sanitair na schade of breuk veroorzaakt door huurder;
  • alle overige situaties die niet bovenstaand vermeld staan.

 

Mijn keuken is aan vervanging toe, komt GroenWest deze vervangen?

Als u de keuken wilt vervangen, neemt u dan contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. U kunt ons bereiken via e-mailadres: info@groenwest.nl, via telefoonnummer: 088-0129000 of via WhatsApp..

Als er een technisch reparatieverzoek is voor keuken, dan komt de aannemer kijken wat er aan de hand is en zal het probleem verhelpen. U kunt een reparatieverzoek indienen via deze link: Indienen Reparatieverzoek.

Mijn badkamer/toilet is aan vervanging toe, komt GroenWest deze vervangen?

Als er een technisch reparatieverzoek is voor de badkamer/toilet, komt de aannemer kijken wat er aan de hand is en zal het probleem verhelpen. U kunt een reparatieverzoek indienen via deze link: Indienen Reparatieverzoek.

Als het alleen gaat om het uiterlijk van deze ruimte(s), dan kunt u op eigen kosten een nieuwe badkamer of toilet laten plaatsen. Hiervoor heeft u toestemming nodig van ons. Dit kunt u aanvragen via het Aanvraag Zelf Aangebrachte Voorziening (ZAV). Bij het doorlopen van de stappen kunt u direct de algemene voorwaarden en de aanvullende voorwaarden lezen die gelden voor deze Zelf Aan te brengen Voorziening (ZAV).

.

 

Mijn toiletbril is stuk, wat kan ik doen?

Als de toiletbril door normaal gebruik defect is gegaan, kunnen wij de toiletbril herstellen. De aannemer komt bij u langs om dit te controleren en om te repareren. Als de toiletbril defect is gegaan door uw eigen schuld, dan zal de aannemer de kosten aan u doorbelasten.

Als u een nieuwe toiletbril wenst, dan kunt u deze op eigen kosten aanschaffen en monteren. Wij voeren dit niet uit.

Hoe voorkom ik legionellabesmetting? Kan ik nog met een gerust hart water gebruiken?

Ja dat kan. Veteranenziekte is namelijk gemakkelijk te voorkomen. De bacteriën kunnen zich vermenigvuldigen in waterleidingen door opwarming en stilstand. Als de temperatuur van dit water tussen de 25 en 55 graden Celsius is en gedurende langere periode (langer dan 1 week) stilstaat, groeit de Legionella-bacterie. Bij temperaturen boven de 60 graden Celsius is geen groei meer mogelijk en worden de bacteriën afgedood. Bij temperaturen onder de 25 graden Celsius vindt er geen vermenigvuldiging plaats. Zorg voor regelmatige verversing van het water in de waterleidinginstallatie.

Voorkom legionellagroei in uw waterleiding 

Gebruikt u een kraan niet iedere week? Spoel deze kraan dan minimaal 1x per week een halve minuut door. Bent u langer dan een week niet thuis? Spoel dan alle kranen bij thuiskomst minimaal 1 minuut door.

Hoe spoelt u de kranen?

• Toilet:1x doorspoelen
• Koudwaterkraan: volledig open zetten
• Thermostaatkraan: warm en daarna koud water
• Hendelkraan: warm en daarna koud water
• Mengkraan: beide knoppen open zetten (handwarm water)
• Douchekop: in een emmer water hangen en daarna de kraan (warm en daarna koud) open zetten
• Tuinsproeier: sproeikop er af halen en slang bij de planten leggen en daarna de kraan open zetten
• Kraanfilters losmaken en schoonmaken

Wat is een MEED douche?

De MEED (renodouche) is een ontwikkeling die hergebruik van het gebruikt warmwater over een warmte wisselaar pompt en zodanig een besparing in warm water gebruik realiseert, dit in combinatie met de douche cabine zorg er voor tot minimaal warmte verlies van het afval water, dat ten goede komt aan het her gebruik van de warmte.
Tevens kan de MEED warm tapwater verzorgen naar de wastafel in de badkamer en het warm tapwater in de keuken.

Gebruikshandleiding MEED Reno douche all electric