Elektra

Elektra is een van de nutsvoorzieningen in uw woning zit. U kiest zelf uw leverancier voor elektriciteit.
Heeft u problemen met een elektrisch apparaat? Mogelijk kunt u uw probleem zelf oplossen, kijk in onderstaande veelgestelde vragen hoe u het probleem kunt oplossen.

Veel gevraagd over Elektra

De stoppen zijn door bij mij thuis, er is geen stroom / elektriciteit meer, wat kan ik doen?

Bij stroomuitval moet u eerst zelf een aantal controles uitvoeren. Check eerst bij de buren in de straat of zij ook een storing hebben, als dit zo is, dan kunt u zelf uw energieleverancier bellen.

Misschien heeft u kortsluiting in één van uw apparaten. U kunt dan eerst een stekkerproef uitvoeren:

  1. Schakel alle groepen in de meterkast uit, of verwijder de zekeringen van de groepen
  2. Verwijder in de gehele woning alle stekkers uit de stopcontacten (denk hierbij ook aan de koelkast, oven etc.)
  3. Schakel de groepen in de meterkast weer in
  4. Schakel de aardlekschakelaar opnieuw in.
  5. Plaats één voor één de stekkers weer in het stopcontact. Zet hierbij de apparaten ook één voor één aan of wacht tot deze automatisch aanslaan (zoals bij koelkasten)
  6. Valt de aardlekschakelaar opnieuw uit, op het moment dat u een stekker in het stopcontact stopt of een apparaat aanzet? Dan is dit apparaat de veroorzaker van de storing. Het moet gerepareerd of vervangen worden. 

Ook kan het zijn dat er teveel apparaten op een groep wordt gebruikt. Houdt er rekening mee dat alle apparaten zwaarder dan 2000 watt (dit staat op plaatje onder het apparaat) een eigen groep horen te hebben zoals bijvoorbeeld de droger, oven, vaatwasser, combi magnetron etc.

Geeft geen enkel apparaat een probleem? Is er ook geen sprake van overbelasting? En schakelt de aardlekschakelaar toch uit? Dat is er waarschijnlijk iets met uw installatie aan de hand en kunt u bij ons een reparatieverzoek indienen. Dit kunt u doen via e-mailadres: info@groenwest.nl of via telefoonnummer: 088-0129000 Blijkt dat de storing toch door uw eigen apparatuur veroorzaakt is, dan zijn wij genoodzaakt de elektricienkosten bij u in rekening te brengen. Voer dus altijd eerst de stekkerproef uit.

Kan mijn intercom / deurbel worden hersteld?

Dit is voor uw eigen kosten, of in het geval van een service abonnement op kosten van GroenWest:

  • Repareren en vervangen van een individuele installatie, zoals drukknop, schel/zoemer en beltransformator.  Checkt u eerst goed of de batterij moet worden vervangen, of dat de bel uitgeschakeld is met het aan/uit knopje in de meterkast. Of dat de stekker uit het stopcontact is. Als dit niet werkt, dan kunt u ons vragen om een vakman langs te laten komen.

Reparaties op kosten van GroenWest:

  • Onderhoud en reparatie van bel en belinstallatie bij gemeenschappelijk gebruik, inclusief huistelefoon;
  • Elektrische deuropener, intercominstallatie, hallofoon en bellentableaus.

LET OP: Controleer eerst of een eventuele stekker goed in het stopcontact zit. Het wil nog wel eens voorkomen dat de stekker er niet goed in zit.

Reparatieverzoek voor elektrische installaties

Reparaties voor uw eigen kosten

Onderhouden en repareren van  wandcontactdoos van de kabel van TV of radio. 

Reparaties voor uw eigen kosten (of gratis als u een serviceabonnement heeft)

Voor het onderhouden of repareren van (wasmachine- of licht-) schakelaars, wandcontactdozen, bedrading, stopcontacten, afdekplaten van dozen, zekeringen, trekkoorden etc., geldt dat de u dit op eigen rekening moet laten repareren. Als u lid bent van het serviceabonnement, dan wordt het op kosten van ons uitgevoerd. U kunt in dat geval contact opnemen met ons om een afspraak in te plannen. Dit kan via e-mailadres: info@groenwest.nl of via telefoonnummer: 088-0129000.

Reparaties voor kosten van GroenWest

Het repareren of vervangen van verouderde bedrading, groepenkast, automatische stoppen en aardlekschakelaar, voor zover deze standaard bij de woning horen, worden op kosten van ons uitgevoerd. U kunt een reparatieverzoek indienen via deze link: Indienen Reparatieverzoek

Ik heb problemen met mijn rookmelders, kan GroenWest dit maken?

Als het een rookmelder is waar de batterij van moet worden vervangen, dan moet de huurder dit zelf doen. Als het een CO2 melder is, zal dit opgehangen zijn om een andere reden en zal GroenWest het oplossen.

Geeft een rookmelder ‘vals alarm’? Dan wordt dit veelal veroorzaakt door stofvorming in de rookmelder. Regelmatig stofzuigen van uw melder is al een oplossing tegen 'valse meldingen'
Geeft de rookmelder met tussenposen een enkele pieptoon? Dan is de 9 volt batterij leeg. Wanneer u de rookmelder van het plafond haalt, ziet u meteen de batterij zitten die u zelf kunt vervangen.

U kunt meer informatie vinden in het

Gebruiksvoorschrift rookmelders (Breman)

.
Ziet u geen batterij en kunt u het probleem niet oplossen? Neem dan contact op met ons via e-mailadres: info@groenwest.nl of via telefoonnummer: 088-0129000.