Elektra

Elektra is een van de nutsvoorzieningen in uw woning zit. U kiest zelf uw leverancier voor elektriciteit.
Heeft u problemen met een elektrisch apparaat? Mogelijk kunt u uw probleem zelf oplossen, kijk in onderstaande veelgestelde vragen hoe u het probleem kunt oplossen.

Veel gevraagd over Elektra

De stoppen zijn door bij mij thuis, er is geen stroom / elektriciteit meer, wat kan ik doen?

Algemeen

Bij stroomuitval moet u eerst zelf een aantal controles uitvoeren. Check eerst bij de buren in de straat of zij ook een storing hebben, als dit zo is, dan kunt u zelf uw energieleverancier bellen.

Misschien heeft u kortsluiting in één van uw apparaten. U kunt dan eerst een stekkerproef uitvoeren:

  1. Schakel alle groepen in de meterkast uit, of verwijder de zekeringen van de groepen
  2. Verwijder in de gehele woning alle stekkers uit de stopcontacten (denk hierbij ook aan de koelkast, oven etc.)
  3. Schakel de groepen in de meterkast weer in
  4. Schakel de aardlekschakelaar opnieuw in.
  5. Plaats één voor één de stekkers weer in het stopcontact. Zet hierbij de apparaten ook één voor één aan of wacht tot deze automatisch aanslaan (zoals bij koelkasten)
  6. Valt de aardlekschakelaar opnieuw uit, op het moment dat u een stekker in het stopcontact stopt of een apparaat aanzet? Dan is dit apparaat de veroorzaker van de storing. Het moet gerepareerd of vervangen worden. 

Ook kan het zijn dat er teveel apparaten op een groep wordt gebruikt. Houdt er rekening mee dat alle apparaten zwaarder dan 2000 watt (dit staat op plaatje onder het apparaat) een eigen groep horen te hebben zoals bijvoorbeeld de droger, oven, vaatwasser, combi magnetron etc.

Geeft geen enkel apparaat een probleem? Is er ook geen sprake van overbelasting? En schakelt de aardlekschakelaar toch uit? Dat is er waarschijnlijk iets met uw installatie aan de hand en kunt u bij ons een reparatieverzoek indienen. Dit kunt u doen via e-mailadres: info@cazaswonen.nl, via telefoonnummer: 0880129000 of via WhatsApp Blijkt dat de storing toch door uw eigen apparatuur veroorzaakt is, dan zijn wij genoodzaakt de elektricienkosten bij u in rekening te brengen. Voer dus altijd eerst de stekkerproef uit.

Ik heb problemen met mijn rookmelders, kan Cazas Wonen dit maken?

Algemeen

Geeft de rookmelder met tussenposen een enkele pieptoon? Dan is de 9 volt batterij leeg. Wanneer u de rookmelder van het plafond haalt, ziet u meteen de batterij zitten die u zelf kunt vervangen. In de video hieronder ziet u hoe u de batterij kunt vervangen.

https://www.youtube.com/embed/gX2FFb_6zqg


Geeft een rookmelder ‘vals alarm’? Dan wordt dit veelal veroorzaakt door stofvorming in de rookmelder. Regelmatig stofzuigen van uw melder is al een oplossing tegen 'valse meldingen'.

Ziet u geen batterij en kunt u het probleem niet oplossen? U kunt hiervoor zelf contact opnemen met het bedrijf Feenstra via telefoonnummer 088-845 5000 (keuze 1). Zij zullen een afspraak met u inplannen.

Als het een koolmonoxide (CO) melder is, zal dit opgehangen zijn om een andere reden en zal Cazas Wonen het oplossen.

U kunt meer informatie vinden in het:

Gebruiksvoorschrift rookmelders

Kan mijn intercom / deurbel worden hersteld?

Algemeen

Dit is voor uw eigen kosten, of in het geval van een service abonnement op kosten van Cazas Wonen:

  • Repareren en vervangen van een individuele installatie, zoals drukknop, schel/zoemer en beltransformator.  Checkt u eerst goed of de batterij moet worden vervangen, of dat de bel uitgeschakeld is met het aan/uit knopje in de meterkast. Of dat de stekker uit het stopcontact is. Als dit niet werkt, dan kunt u ons vragen om een vakman langs te laten komen.

Reparaties op kosten van Cazas Wonen:

  • Onderhoud en reparatie van bel en belinstallatie bij gemeenschappelijk gebruik, inclusief huistelefoon;
  • Elektrische deuropener, intercominstallatie, hallofoon en bellentableaus.

LET OP: Controleer eerst of een eventuele stekker goed in het stopcontact zit. Het wil nog wel eens voorkomen dat de stekker er niet goed in zit.

Reparatieverzoek voor elektrische installaties

Algemeen

Reparaties voor uw eigen kosten

Onderhouden en repareren van  wandcontactdoos van de kabel van TV of radio is voor uzelf of voor uw provider. 

Reparaties voor uw eigen kosten (of gratis als u een serviceabonnement heeft)

Voor het onderhouden of repareren van (wasmachine- of licht-) schakelaars, wandcontactdozen, bedrading, stopcontacten, afdekplaten van dozen, zekeringen, trekkoorden etc., geldt dat de u dit op eigen rekening moet laten repareren. Als u lid bent van het serviceabonnement, dan wordt het op kosten van ons uitgevoerd. U kunt in dat geval contact opnemen met ons om een afspraak in te plannen. Dit kan via e-mailadres: info@cazaswonen.nl, via telefoonnummer: 0880129000 of via WhatsApp. U kunt het reparatieverzoek ook indienen via deze link: Indienen Reparatieverzoek.

Reparaties voor kosten van Cazas Wonen

Het repareren of vervangen van verouderde bedrading, groepenkast, automatische stoppen en aardlekschakelaar, voor zover deze standaard bij de woning horen, worden op kosten van ons uitgevoerd. U kunt een reparatieverzoek indienen via deze link: Indienen Reparatieverzoek

Ik heb geen rookmelder in mijn woning. Wordt er door Cazas Wonen een rookmelder in mijn woning geplaatst?

Algemeen

Alle woningen van Cazas Wonen hebben één of meer rookmelders. Heeft u desondanks geen rookmelder of is deze verouderd? Neem dan contact op met de firma Feenstra op 085-8455000.

Wat moet ik doen als de koolmonoxide (CO) melder afgaat?

Algemeen

  • Blijf kalm en open deuren en ramen om de woning te ventileren.
  • Stop het gebruik van alle brandstof verbrandende apparaten en schakel deze, indien mogelijk, uit (trek de stekker van de cv ketel er uit).
  • Verlaat de woning en laat daarbij alle deuren en ramen open.
  • Neem direct contact met ons op via telefoonnummer: 088-012 90 00. U wordt dan direct doorverbonden met de aannemer. Die komt zo spoedig mogelijk bij u langs voor controle.
  • Ga niet terug in de woning tot het alarm is gestopt Na blootstelling aan frisse lucht kan het nog tot 10 minuten duren voordat de sensor herstelt en het alarm stopt, dit is afhankelijk van het gedetecteerde koolmonoxidepeil.
  • Vraag onmiddellijk medische hulp voor personen die symptomen van koolmonoxidevergiftiging vertonen (hoofdpijn, misselijkheid) en vertel de arts dat er een vermoeden van koolmonoxidevergiftiging is.
  • Gebruik de apparaten niet meer tot ze zijn gecontroleerd door een deskundige.
  • Bij twijfel direct naar buiten en bel 112.