Wat kunt u doen bij overlast van uw buren?
Algemeen
Ga in gesprek met uw buren
- U en uw buren zijn verantwoordelijk voor de situatie en de oplossing. Voor een goede burenrelatie zijn twee partijen nodig;
- GroenWest verwacht daarom van haar huurders dat zij de eerste stap zetten naar een oplossing; de klacht bespreekbaar maken;
- Dit omdat u en uw buren ook in de toekomst met elkaar verder moeten, u blijft buren van elkaar;
- Buren zijn zich niet altijd bewust van de overlast die u ervaart.
Hoe spreekt u uw buren aan?
- Ga in gesprek als u zich niet geïrriteerd of boos voelt. Laat eerst uw emotie zakken;
- Wacht ook niet te lang met het gesprek;
- Check bij uw buren of het gelegen komt. Is dat niet zo? Maak dan een afspraak voor een ander moment;
- Bedenk voordat u in gesprek gaat wat u wil zeggen en wat u wil bereiken;
- Vertel rustig wat u dwars zit, beschuldig niet!;
- Laat uw buren reageren en luister;
- Kom met suggesties voor oplossingen;
- Probeer duidelijke afspraken te maken;
- Wees bereid om zelf water bij de wijn te doen.
Tips bij hinderlijke leefgeluiden
Goed contact is belangrijk. Het is makkelijker om zaken met elkaar te bespreken als je elkaar kent. Je hebt dan meer begrip voor elkaar.
- Stelt u zich voor aan nieuwe buren;
- Groet uw buren of maak een praatje. Toon belangstelling;
- Kondig feestjes of klussen vooraf aan. Een aangekondigd geluid ervaren buren als minder storend;
- Biedt hulp aan wanneer u weet dat buren dit kunnen gebruiken.
Op www.problemenmetjeburen.nl vindt u meer informatie en tips over dit onderwerp.
Probeer er dus eerst samen uit te komen door met elkaar te praten. Als u er zelf niet uitkomt, dan kunt u via deze website meer informatie zoeken over Buurtbemiddeling.
Nadat u bovenstaande heeft geprobeerd en u ervaart nog steeds overlast, dan kunt u ook via MijnGroenWest uw overlastmelding doen via Overlast melden.